اهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتری از موارد مهم در مراکز خدمات دهی است که منجر به موفقیت بیشتر یک کسب و کار می شود. دکوراسیون داخلی در هر مجموعه کاری متفاوت است و صرفاً یک قانون و استاندارد خاصی را دنبال نمی کند. دقیقاً همین مورد است که جذابیت دکوراسیون داخلی برای علاقه مندان به حوزه را بیشتر از قبل می کند.
اما افرادی که بعنوان یک مصرف کننده هستند و قرار است برای دکوراسیون داخلی محیط خود برنامه ریزی کنند قضیه متفاوت است. در این شرایط دکوراسیون داخلی را باید بسته به نوع فعالیتی که انجام می دهیم در نظر بگیریم. دقیقاً منظور این است که اگر دکوراسیون داخلی بر عهده خودمان است پس باید اهمیت تمام فرایندی که انجام می دهیم را بدانیم.
حال این دکوراسیون داخلی می تواند در هر بخشی متفاوت باشد و شامل فرایند های مختلفی شود. باید بدانیم که طراحی دکوراسیون داخلی صرفاً رنگ آمیزی دیوارها و رنگ پنجره هایمان نیست و شامل تمام تجهیزات داخل محیط می شود. از کاغذ دیواری ها گرفته تا رنگ تجهیزاتی مثل مبل های خریداری شده و جایگاه های آن ها را دکوراسیون داخلی می دانیم.
دکوراسیون داخلی چیست؟
دکوراسیون داخلی که واژه انگلیسی آن Interior Design است مجموعه فرایندی جهت طراحی تمام اجزای داخلی یک محیط می باشد. دقیقاً هر چیزی که در یک محیط باعث تغییراتی هنری شود که شامل طراحی و جایگذاری تجهیزات مختلف باشد را دکوراسیون داخلی می نامیم. دکوراسیون از کلمه دکور گرفته می شود که مشخصاً شامل تجهیزات دکوری در محیط خواهد بود.
تخصص دکوراسیون داخلی را می توان کاملاً گسترده دانست و یک رشته مجزا از مجموعه رشته های هنری و معهماری هم هستند. اگر کلی بگوییم هر کسی که محیطی را از نظر رنگ، چیدمان و تجهیزات آراسته کند دکوراسیون داخلی انجام داده است. اما بعضاً این فرایند بصورت تخصصی شامل طراحی تمام جزء به جزء محیط و اجرای آن ها هم می شود.
آیا تمام محیط های داخلی می توانند دکوراسیون داخلی داشته باشند؟ بله پاسخ مثبت است. هر محیطی که طراحی داخلی در آن صورت بگیرد دکوراسیون داخلی داشته است. در اصل اینطور باید بگوییم که مبحث دکوراسیون داخلی هیچ محدودیتی در هیچ زمینه ای در املاک ندارد. به همین دلیل است که در ابتدای مقاله اهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتری به گستردگی آن اشاره کردیم.
اهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتری
اگر بخواهیم محیط ها را به دو شکل کاری و غیر کاری تقسیم کنیم، منظور ما دقیقاً محیط های کاری است. دکوراسیون داخلی مشاغل باید بگونه ای طراحی و اجرا شود که متناسب با نوع فعالیت و مشتری ها باشد. بطور مثال نمی توان از تجهیزات و دکوراسیون اداری کلاسیک در یک محیط با سنین زیر ده سال استفاده کنیم.
اگر بخواهیم به حیطه کاری خود یعنی سالن آرایشگاه ها برگردیم، علاوه بر طراحی داخلی باید تجهیزات آرایشگاه را هم در نظر بگیریم. همانطور که در اهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتری اشاره کردیم دکوراسیون داخلی صرفاً رنگ دیوار ها نیستند و تمام اجزا در آن دخیل اند. این تطابق زمینه کاری با طراحی دکوراسیون داخلی محیطی خوش آیند و دلنشین به مراجعه کنندگان می دهد.
مبحث اهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتری آنجایی خود را نشان می دهد که در بدو ورود به یک محیط دقیقاً نوع فعالیت را حس کنیم. قبلاً در مقاله هایی در کرج دکور اشاره کردیم که ورود به یک سالن آرایشگاهی دقیقاً با چیدمان تجهیزات مخصوصی شکل خاص خود را می گیرد. شاید نتوانیم شکل ساختمان را تغییر دهیم اما در داخل سالن دسترسی کاملی برای آن داریم.
در ادامه مواردی که در اهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتری نقش مهمی را ایفا می کنند یک به یک با توضیح ذکر می کنیم.
رنگ آمیزی محیط
رنگ ها همیشه اولین ویژگی مهمی هستند که به چشم می آیند و این درباره هرچیزی صدق می کند. پس مهم ترین چیزی در ابتدا برای طراحی دکوراسیون داخلی محیط خود باید داشته باشیم رنگ ها هستند. فقط صحبت از رنگ ها می شود ذهن ما به دنبال یک رنگ اصلی باید بگردد که در ادامه هم بتواند با رنگ ثانویه دیگری منطبق گردد.
این رنگ ها در دیوارها و تمام تجهیزات داخلی دکوراسیون استفاده خواهند شد. مورد مهمی که وجود دارد این است که رنگی که انتخاب می کنیم از نظر روانشناسی کاملاً با فعالیت ما جور باشد. بطور مثال اگر بدنبال یک محیط آرامش بخش هستید رنگ قرمز و آبی اصلاً مناسب نیستند. بالعکس هم برای رنگ های یک سالن آرایشی رنگ های روشن بسیار جذاب تر اند.
نکته مهمی که باید در انتخاب رنگ ها در نظر داشته باشیم این است که رنگی که انتخاب می کنیم یک رنگ بسیار خاص و کمیاب نباشد. زیرا در این صورت دردسر های زیادی برای مچ کردن این رنگ ها با تجهیزات مختلف خواهید داشت. به همین جهت رنگ هایی که عمومیت بیشتری دارند می توانند شما را در ادامه از هرگونه دردسری جدا کنند.
سبک یا استایل کاری
یکی از موارد مهمی که در ادامه اهمیت دکوراسیون داخلی در جذب مشتری وجود دارد این است که سبک کاری خود را مشخص کنیم. منظور از سبک یا استایل حالتی از نقش و نگاری است که قرار است آن را انتخاب کنیم. بطور مثال برای یک محیط با جوانان سبک مدرن بسیار مناسب است. یا اگر قرار است برای افراد مسن تر خدمات ارائه دهید سبک های سنتی بهتر هستند.
حالا منظور از این که سبک را انتخاب کنیم و پس از آن چه اتفاقی میافتد چیست؟ این است که شما در ادامه تجهیزاتی که تهیه می کنید بر اساس این سبک ها باشد. بطور مثال اگر سبک مدرن را انتخاب کردید برای خرید مبل انتظار اقدام کنید در خریدتان تاثیر زیادی خواهد داشت. به این معنی که در این شرایط بدنبال مبلی باشید که به سبک مدرن تری طراحی شده باشد.
یک موضوع خیلی مهم سبک یا استایل کاری در دکوراسیون داخلی وجود دارد و آن هم این است که این سبک را تغییر ندهید. بطور مثال بخشی از محیط شما استایل مدرن و بخشی دیگر استایل کلاسیک نداشته باشد. به همین خاطر در انتخاب سبک یا استایل دکوراسیون داخلی خود باید بیشتر فکر کنید و البته که از سلیقه و تطابق با فعالیت خود هم دور نشوید.
طراحی دکوراسیون داخلی آرایشگاه
اگر بدنبال راه اندازی یک سالن آرایشگاهی مردانه یا زنانه هستید قطعاً باید به دکوراسیون داخلی آن به صورت ویژه تفکر کنید. منظورمان این است که بدون آن که هیچ فکری در رابطه با دکوراسیون داشته باشید به سراغ خرید تجهیزات آرایشگاه نباشید. اگر قرار است تغییری در رنگ آمیزی یا شکل داخلی دیوار های محیط داشته باشید این ابتدایی ترین فعالیت شما خواهد بود.
در ادامه هم که بدنبال خرید تجهیزات آرایشگاه هستید می توانید از تیم فروش کرج دکور کمک بگیرید. کرج دکور بعنوان طراح و تولید کننده تجهیزات آرایشگاهی دارای کادر فروش و فنی می باشد که می تواند در فرایند خرید به شما کمک کند. در این فرایند مهم ترین اصلی که وجود دارد و پیش از خرید شما هماهنگ می شود نوع محیط و متراژ و دکوراسیون داخلی شما خواهد بود.